Page 29 - Logitrend - Sayı 24
P. 29
ilkesine dayalı olarak GB’yi yapısal adım atılmıştır. Örneğin; başlayarak Gürcistan’dan
güncelleme doğrultusundaki ilk kez 10. Kalkınma Planındaki Azerbaycan’a, buradan da Hazar
taleplerimizi her kademede dönüşüm programları içerisinde Denizi’ni aşarak Türkmenistan ve
gündeme getirmekle beraber; “Taşımacılıktan Lojistiğe Dönüşüm Kazakistan’ı takiben diğer Orta
AB ile ticari ilişkilerimizin siyasi Programı” yer almıştır. Ek olarak, Asya Cumhuriyetleri, Afganistan,
mecradaki bazı gelişmelerden TCDD tarafından lojistik merkez Pakistan ve Çin’e ulaşan rota
fazlaca etkilenmesi nedeniyle projeleri başlatılmıştır. Aynı üzerinde bulunan ülkelerdeki
bu hususta arzu ettiğimiz kadar zamanda bölgesel bazlı olarak muhataplarımızla devamlı
yol almamız mümkün olmadı. da birçok belediye ve kalkınma olarak temaslarda bulunuyor ve
Ancak hâlihazırda AB ile olan 165 ajansı da lojistik plan çalışmaları buralardaki varlığımızı somut
milyar dolarlık ticaret hacmimizi yapmıştır. En son olarak ise adımlarla artırmaya yönelik
artırma konusunda ciddi önem Nisan ayında Hazine ve Maliye çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
atfettiğimiz GB’nin Güncellenmesi Bakanımız Sn. Berat Albayrak’ın Faaliyete geçen Bakü-Tiflis-Kars
çerçevesindeki müzakerelere Yeni Ekonomi Programı demiryolu hattına ek olarak Bakü,
AB’nin gerekli onay süreçlerini çerçevesinde duyurusunu Aktau ve Türkmenbaşı limanları
tamamlamasının akabinde bir an yaptığı üzere, Türkiye Lojistik başta olmak üzere denizyolu
önce başlamak, Bakanlığımızın Master Planı yakın bir zamanda taşımacılığını da daha aktif hale
temel önceliklerindendir. yayımlanacaktır. getirmek üzere gerekli adımları
atıyoruz.
Sonuç olarak, pazar ve ürün Ticaret Bakanlığı özelinde ise,
çeşitlendirmesi ve katma değeri lojistik sektöründe faaliyet Diğer taraftan; ihracatçılarımızı
yüksek ürünlerin ihracatımız gösteren firmalarımızın ve yatırımcılarımızı geleneksel
içindeki payının artırılması gerek ihracatımıza olan pazarlarımız olan Avrupa,
hedefi doğrultusunda, dünya katkısını artırmak gerekse de Balkanlar ve kültür coğrafyamız
ihracatı içindeki payımızı %0,9 yurtdışı pazarlara açılmasını dışında; ticaretin esaslı kısmın
seviyesinden %1,5’lere çıkararak, kolaylaştırmak için mal sektörüne döndüğü Asya, Afrika ve
ihracata dayalı büyüme yönelik sürdürdüğümüz Amerika’nın sunduğu fırsatlara
stratejisinde ikinci dalgayı “TURQUALITY®” destek yönlendirmeye çalışıyoruz. Bu
gerçekleştireceğimize inanıyorum. programımızı lojistik başta olmak bağlamda, İhracat Ana Planı
üzere hizmet sektörlerinde de kapsamında yurt dışında ABD,
Türkiye’yi önde gelen küresel bir uygulamaya başladık. Diğer Afrika, Çin ve İngiltere olmak
ticaret merkezine dönüştürme taraftan, lojistik sektörüne üzere lojistik merkezlerin
hedefiyle ilgili görüşleriniz bireysel ve milli fuar katılımları ile kurularak ihracatçılarımızın lojistik
nelerdir? Hizmet Sektöründe Rekabetçiliğin maliyetlerini azaltma vasıtasıyla
Geliştirilmesi (HİSER) Projeleri rekabet avantajlarını artırmayı
Ülkemizin coğrafi konumu için destekler sağlanmaktayız. hedefliyoruz.
itibarıyla sahip olduğu stratejik
avantajlar tarihsel olarak dünya Uluslararası çapta ise malumunuz, 2023 vizyonu gibi uzun vadeli
ticaretinin gelişiminde kilit rol Türkiye’nin tam ortasında kalkınma planlarıyla ilgili
oynamıştır. Asya ve Avrupa yer aldığı tarihi İpek Yolu’nun düşünceleriniz anlatabilir
bloğunun ortasında, üç tarafı yeniden canlandırılmasına yönelik misiniz?
denizlerle çevrili olan ülkemiz, olarak; Çin öncülüğünde hayata
küresel ticaretin merkezinde yer geçirilen “Bir Kuşak, Bir Yol Bu noktada, çok yeni şekilde
almaktadır. Biz de uluslararası Projesi” başta Çin olmak üzere, Cumhurbaşkanlığı Hükümet
rekabetçiliğimizi artırmak ve Asya ülkelerine üretilen malların Sistemi’nin ilk kalkınma planı
sürdürülebilir ihracatla ekonomik Avrupa pazarlarına daha hızlı ve olarak 18 Temmuz 2019 tarihinde
büyümemize ivme kazandırmayı düşük maliyetle ulaştırılmasını TBMM Genel Kurulu’nda kabul
hedeflediğimiz İhracat Ana Planı hedefliyor. Bu Projeye hem devlet edilen 11. Kalkınma Planı’ndan
çalışmalarımızda son aşamaya hem de özel sektör yatırımları bahsetmenin yerinde olacağını
gelmiş bulunuyoruz. İhracat Ana yoluyla dahlimizi artırmanın, düşünüyorum. Öncelikle kalkınma
Planının önemli sac ayaklarından hem ülkemizi transit bir merkez planları, devletimizin adeta vizyon
birini de rekabetçi lojistik haline getirme hem de bu rota dökümanları olarak süregelmiş ve
oluşturmaktadır. Jeostratejik üzerindeki pazarlara erişimimizi orta vadede devletimizin muhtelif
avantajlarımızı lojistik sektörüne kolaylaştırma noktasında bir alanlardaki gelecek vizyonunu
yaptığımız altyapı ve üst yapı fırsat niteliğinde olduğunu ortaya koyması bakımından bir
yatırımlarıyla geliştirerek, düşünüyorum. Nitekim hâlihazırda rehber niteliğinde olmuşlardır. Bu
bölgesel ve küresel merkez proje kapsamındaki ülkelerde planın özelinde bakıldığında ise,
olma özelliğimizi korumayı çok ciddi altyapı ve lojistik “lojistik” vurgu yapılan önemli
ve ilerletmeyi hedefliyoruz. yatırımları gerçekleştiriliyor. konulardan biri olup; “Lojistik
Nitekim ülkemizde son yıllarda Biz de devlet nezdinde, “Hazar ve Enerji Altyapısı” ile “Lojistik
lojistik sektörüne verilen önemin Geçişli Orta Koridor” olarak ve Ulaştırma” şeklinde iki ana
göstergesi olarak birçok yasal ve adlandırdığımız; Türkiye’den konu başlığı altında incelenerek
27