Page 29 - Logitrend - Sayı 24
P. 29

ilkesine dayalı olarak GB’yi      yapısal adım atılmıştır. Örneğin;   başlayarak Gürcistan’dan
              güncelleme doğrultusundaki        ilk kez 10. Kalkınma Planındaki   Azerbaycan’a, buradan da Hazar
              taleplerimizi her kademede        dönüşüm programları içerisinde    Denizi’ni aşarak Türkmenistan ve
              gündeme getirmekle beraber;       “Taşımacılıktan Lojistiğe Dönüşüm  Kazakistan’ı takiben diğer Orta
              AB ile ticari ilişkilerimizin siyasi   Programı” yer almıştır. Ek olarak,   Asya Cumhuriyetleri, Afganistan,
              mecradaki bazı gelişmelerden      TCDD tarafından lojistik merkez   Pakistan ve Çin’e ulaşan rota
              fazlaca etkilenmesi nedeniyle     projeleri başlatılmıştır. Aynı    üzerinde bulunan ülkelerdeki
              bu hususta arzu ettiğimiz kadar   zamanda bölgesel bazlı olarak     muhataplarımızla devamlı
              yol almamız mümkün olmadı.        da birçok belediye ve kalkınma    olarak temaslarda bulunuyor ve
              Ancak hâlihazırda AB ile olan 165   ajansı da lojistik plan çalışmaları   buralardaki varlığımızı somut
              milyar dolarlık ticaret hacmimizi   yapmıştır. En son olarak ise    adımlarla artırmaya yönelik
              artırma konusunda ciddi önem      Nisan ayında Hazine ve Maliye     çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
              atfettiğimiz GB’nin Güncellenmesi   Bakanımız Sn. Berat Albayrak’ın   Faaliyete geçen Bakü-Tiflis-Kars
              çerçevesindeki müzakerelere       Yeni Ekonomi Programı             demiryolu hattına ek olarak Bakü,
              AB’nin gerekli onay süreçlerini   çerçevesinde duyurusunu           Aktau ve Türkmenbaşı limanları
              tamamlamasının akabinde bir an    yaptığı üzere, Türkiye Lojistik   başta olmak üzere denizyolu
              önce başlamak, Bakanlığımızın     Master Planı yakın bir zamanda    taşımacılığını da daha aktif hale
              temel önceliklerindendir.         yayımlanacaktır.                  getirmek üzere gerekli adımları
                                                                                  atıyoruz.
              Sonuç olarak, pazar ve ürün       Ticaret Bakanlığı özelinde ise,
              çeşitlendirmesi ve katma değeri   lojistik sektöründe faaliyet      Diğer taraftan; ihracatçılarımızı
              yüksek ürünlerin ihracatımız      gösteren firmalarımızın           ve yatırımcılarımızı geleneksel
              içindeki payının artırılması      gerek ihracatımıza olan           pazarlarımız olan Avrupa,
              hedefi doğrultusunda, dünya       katkısını artırmak gerekse de     Balkanlar ve kültür coğrafyamız
              ihracatı içindeki payımızı %0,9   yurtdışı pazarlara açılmasını     dışında; ticaretin esaslı kısmın
              seviyesinden %1,5’lere çıkararak,   kolaylaştırmak için mal sektörüne   döndüğü Asya, Afrika ve
              ihracata dayalı büyüme            yönelik sürdürdüğümüz             Amerika’nın sunduğu fırsatlara
              stratejisinde ikinci dalgayı      “TURQUALITY®” destek              yönlendirmeye çalışıyoruz. Bu
              gerçekleştireceğimize inanıyorum.  programımızı lojistik başta olmak   bağlamda, İhracat Ana Planı
                                                üzere hizmet sektörlerinde de     kapsamında yurt dışında ABD,
              Türkiye’yi önde gelen küresel bir   uygulamaya başladık. Diğer      Afrika, Çin ve İngiltere olmak
              ticaret merkezine dönüştürme      taraftan, lojistik sektörüne      üzere lojistik merkezlerin
              hedefiyle ilgili görüşleriniz     bireysel ve milli fuar katılımları ile   kurularak ihracatçılarımızın lojistik
              nelerdir?                         Hizmet Sektöründe Rekabetçiliğin  maliyetlerini azaltma vasıtasıyla
                                                Geliştirilmesi (HİSER) Projeleri   rekabet avantajlarını artırmayı
              Ülkemizin coğrafi konumu          için destekler sağlanmaktayız.    hedefliyoruz.
              itibarıyla sahip olduğu stratejik
              avantajlar tarihsel olarak dünya   Uluslararası çapta ise malumunuz,   2023 vizyonu gibi uzun vadeli
              ticaretinin gelişiminde kilit rol   Türkiye’nin tam ortasında       kalkınma planlarıyla ilgili
              oynamıştır. Asya ve Avrupa        yer aldığı tarihi İpek Yolu’nun   düşünceleriniz anlatabilir
              bloğunun ortasında, üç tarafı     yeniden canlandırılmasına yönelik   misiniz?
              denizlerle çevrili olan ülkemiz,   olarak; Çin öncülüğünde hayata
              küresel ticaretin merkezinde yer   geçirilen “Bir Kuşak, Bir Yol    Bu noktada, çok yeni şekilde
              almaktadır. Biz de uluslararası   Projesi” başta Çin olmak üzere,   Cumhurbaşkanlığı Hükümet
              rekabetçiliğimizi artırmak ve     Asya ülkelerine üretilen malların   Sistemi’nin ilk kalkınma planı
              sürdürülebilir ihracatla ekonomik   Avrupa pazarlarına daha hızlı ve   olarak 18 Temmuz 2019 tarihinde
              büyümemize ivme kazandırmayı      düşük maliyetle ulaştırılmasını   TBMM Genel Kurulu’nda kabul
              hedeflediğimiz İhracat Ana Planı   hedefliyor. Bu Projeye hem devlet   edilen 11. Kalkınma Planı’ndan
              çalışmalarımızda son aşamaya      hem de özel sektör yatırımları    bahsetmenin yerinde olacağını
              gelmiş bulunuyoruz. İhracat Ana   yoluyla dahlimizi artırmanın,     düşünüyorum. Öncelikle kalkınma
              Planının önemli sac ayaklarından   hem ülkemizi transit bir merkez   planları, devletimizin adeta vizyon
              birini de rekabetçi lojistik      haline getirme hem de bu rota     dökümanları olarak süregelmiş ve
              oluşturmaktadır. Jeostratejik     üzerindeki pazarlara erişimimizi   orta vadede devletimizin muhtelif
              avantajlarımızı lojistik sektörüne   kolaylaştırma noktasında bir   alanlardaki gelecek vizyonunu
              yaptığımız altyapı ve üst yapı    fırsat niteliğinde olduğunu       ortaya koyması bakımından bir
              yatırımlarıyla geliştirerek,      düşünüyorum. Nitekim hâlihazırda  rehber niteliğinde olmuşlardır. Bu
              bölgesel ve küresel merkez        proje kapsamındaki ülkelerde      planın özelinde bakıldığında ise,
              olma özelliğimizi korumayı        çok ciddi altyapı ve lojistik     “lojistik” vurgu yapılan önemli
              ve ilerletmeyi hedefliyoruz.      yatırımları gerçekleştiriliyor.   konulardan biri olup; “Lojistik
              Nitekim ülkemizde son yıllarda    Biz de devlet nezdinde, “Hazar    ve Enerji Altyapısı” ile “Lojistik
              lojistik sektörüne verilen önemin   Geçişli Orta Koridor” olarak    ve Ulaştırma” şeklinde iki ana
              göstergesi olarak birçok yasal ve   adlandırdığımız; Türkiye’den    konu başlığı altında incelenerek
                                                                                                                        27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34