Page 38 - Logitrend - Sayı 23
P. 38

blogchain tedarik zincirinin      Farklı bir sürü veri tabanlarımız   içine bineceksiniz veya bir tır sahibi
              ayrılmaz bir parçası olacak. Bundan  var fakat bunları hala beyan bazlı   şirket evinden bir tırı istediği bir
              20 sene önce hayatımızda internet   kontrole getiremedik. Türkiye’ye   noktaya yönlendirecek ve yükleme
              nasıl ufak ufak girmeye başladı   has kamu özel veritabanlarının    yaptırtabilecek. Bunun için robotlar
              fakat şu an internetsiz bir hayat   entegre olduğu ve Türkiye’nin   ve akıllı ürünler kullanılacak.
              düşünemiyorsak, 2026 itibariyle   lojistik blogcahinini oluşturabiliriz.   Dolayısıyla dijital dönüşüm ve
              blogchainsiz bir tedarik zinciri   Biliyorsunuz dijital paralar var ve   yazılımlar en önemli noktada.
              olmayacak deniyor. Buna hazırlık   bunların arkasında belli ülkeler ve   Biliyorsunuz bütün üreticilerin
              yapmamız lazım. Lojistikle ilgili   gruplar var. Türkiye burada nerde?   özellikle otomotiv sektöründe çok
              kullanım alanları var. Havacılıkta,   10 sene sonra girebilir miyiz? Çok   ciddi yatırımları var. Yıllardır ciddi
              uçaklarda binlerce parça var çeşitli   zor. Şu anda bir şeyler yapsak   testler yapılıyor. Hatta Amerika’da
              sertifikasyonlarda, yetkinliklerde   çok iyi olur. Nerde güçlüyüz,   Almanya’da bazı eyaletlerde
              kişilerin erişimi olması gerekiyor,   karayolu taşımacılığında, denizyolu   bilfiil deneme çalışmaları yıllardır
              bunun kontrolünde kullanılıyor.   taşımacılığında güçlüyüz. Peki, o   yapılıyor. Hatta Amerika’da otonom
              Gördüğünüz gibi pilot taşımacı    zaman devletin de desteklediği,   araçların  yanlış hatırlamıyorsam
              üçüncü parti tedarikçiler ve      gümrüklerde kamu idarelerinde     15 veya 20 yıldır yarışları yapılıyor.
              alıcılar arasında akıllı sözleşmeler   kullanılacak bir Lojicoin oluştursak   Anlatılan teknolojlerin aslında
              üzerinden blogchain üzerinden     ve Türkiye olarak bunu yavaş      hepsi bugün duyurulduğu gibi
              bazı uygulamalar geliştirilmeye   yavaş tedavüle soksak, denemeye   yeni değil, sadece kavramlar
              başlanmış.                        başlasak en azından.              değişmiş durumda, ama yaptıkları
                                                                                  ve yapacakları aynı şey. Otomotiv
              Türk nakliyesi ne katma değer     Yıllarca tartıştığımız bir karayolu
              üretir diye düşündüğümüzde,       taşımacılığını hasretini çektiği   sektöründeki  bazı şirketler
                                                                                  baktığınızda, veri petrolün yerini
              nerelerde zayıf olduğumuz         sürücü veri tabanı sürücü, sicili   alacak deniyor. Çok doğru. Bugün
              lojistik performans endeksi ya    uygulaması talebi var. Blogcahin   petrolle ilgili her şey ön planda.
              da benzeri endeksler gösterge     vasıtasıyla oluşturulabilir.      Bugün ve yarın veri yönetimi çok
              olabilir. Gümrüklerde veya
              benzeri uygulamalarda dünyanın                                      daha önem kazanacak. Lojistik 4
                                                                                  ya da endüstri 4 bunlar benim için
              gerisindeyiz. Gümrüklerin         Sayın Ergin KARGALIOĞLU
              fonksiyonu vergi toplama,         Soft İş Çözümleri A.Ş.  Yönetim   yeni kavramlar değil. Çünkü ben 40
                                                                                  yıldır sektördeyim bugün tedarik
              ikincisi güvenlik denetim kontrol,
              kaçakçılığın engellenmesi. Bu     Kurulu Başkan Yardımcısı          zinciri yönetimi -eskiler bilir- satın
                                                                                  alma birimleriydi veya bugün
              yüzyıllardır böyledir. Bugün belki   Merhaba hoş geldiniz. Dün ve   endüstri 4’ün bir parçası olan
              vasıtalar değişti ama yaptıkları iş   bugün birçok konuşmacı endüstri
              değişmedi. Modern dünya bize      4, lojistik 4 ve diğer konularda   tam zamanında teslim o zaman
                                                                                  üretim ve tam zamanında teslim
              ne öneriyor? Online işlemler, risk   bilgi verdiler. Ben de somut olarak
              hesaplamaları bulut veriyle çok   bugüne kadar neler yaptık onlar   yani just in time’dı. Amerikalılar
                                                                                  İngilizceyle kelimelerle ve terimlerle
              daha kolaylaşması. Blogchainler   üzerinden biraz daha detaya
              finansmanın ödenmesi. Mesela      gireceğim.                        oynuyorlar. Bunlar aslında bir
                                                                                  moda, bir akım, bir pazarlama
              biz gümrüğe gidiyoruz gümrük      Özellikle vurgulamak istediğim    tekniği ve yöntemidir. Özellikle
              vergisini ödüyoruz. Damga         eğilimlere, trendlere, akımlara   bunu bilmenizi isterim. Önemli
              vergisi ödeyeceğimiz zaman        baktığınızda öncelikle            olan arkasındakiler bakmak lazım.
              belli bir meblağdan sonra         mobiliteyi görmemiz gerektiğini
              almıyorlar. Ankara’daki merkezi   düşünüyorum. Niçin mobilite?      Somut olarak ne yapılıyor ve ne
                                                                                  amaçlanıyor. Dolayısıyla gene
              vergi dairesinde ödeyin deniyor.   Çünkü kişiden baktığımızda, bugün
              Hâlbuki o da vergi bu da vergi, o   artık herkesin elinde akıllı telefon   optimizasyon yapay zeka, bunlar
                                                                                  gene özellikle yazılımların somut
              da devlet bu da devlet. Niye ayrı   veya akıllı bir cihaz, her yere bunula  parçaları veya bulut hizmetler.
              yerleri dolaşıyoruz hala. Bunların   ulaşmaya çalışıyor. Gazetesini   Şu gözle bakacak olursanız:
              cevaplarının verilmesi halinde    okuyor, bankaya ulaşıyor ödeme    Ticaretin başladığı günden ve
              Türkiye için de sektör için de daha   yapıyor, ya da film vb. izliyor.   sonrasında birleşmiş milletlerin
              iyi yerlere gelinebilir.
                                                Mobilite artık günlük hayatımızda   kurulmasından bugüne kadar
              Ne yapabiliriz diye bakarsak: Beyan   kişilerin, kurumların ayrılmaz bir   geçen sürede ticaretin ve lojistiğin
              kontrol işlemlerini adeta solucan   parçası. Dolayısıyla mobilite ve   nasıl yapılması gerektiği, veri
              deliği oluşturur gibi herhangi    paylaşılan hizmetler bence en     transferinin nasıl olması gerektiği,
              bir yerde, herhangi bir şekilde   önce. Çünkü otonom araçlar. Bu    hangi standartların kullanılması
              denetlenip takip edilebilir. Beyan   otonom araçların mobiliteden   gerektiğine baktığınızda,
              bazlı risk esaslı e –fatıra, e - ihracat   yönetilmesi mobiliteyi daha da ön   bunlardan onlarca yıldır var olan
              beyannamesi... hepsi gümrükte     plana çıkarıyor. Herhangi bir yer   yüzlerce binlerce standart bizim
              maliyede duruyor bu veriler.      derken aracınızı garajdan çağırıp,   için veri transferleri var. Zaten
     36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43