Page 19 - Logitrend - Sayı 23
P. 19

ödüyoruz, hala Romanya’ya 80      1996’da AB’ye ihracatımızın %2,8’i   ile STA’sı olan ancak Türkiye ile
              Euro ödüyoruz, hala Bulgaristan’a   iken,0 günümüzde % 25,7’ye      müzakerelere başlanmayan ülkeler
              para ödüyoruz. Bunların da bir    yükselmiştir.                     de bulunmaktadır.
              an önce çözülmesi için yoğun      AB ile dış ticaretimiz bu kadar   Çözüm olarak, 0 AB ile STA
              çalışmamız gerekiyor.
                                                önemliyken, ticaretin önündeki    müzakere eden ülkenin, eş zamanlı
              Burada biz Anadolu’nun            engellerin ortadan kaldırılması   olarak Türkiye ile de STA müzakere
              her yerinden gelen nakliyeci      gereği daha da ön plana           etmesi ve iki anlaşmanın da paralel
              dostlarımızla hem istişare        çıkmaktadır.                      olarak yürürlüğe girmesi uygun
              toplantımızı yapıyoruz hem de     Dış ticaret ağını her geçen gün   olacaktır. Bu şekilde gümrük
              yönetim kurulu toplantımızı       STA’lar ile genişleten AB, giderek   birliği içinde AB’nin ortağı olan
              yapıyoruz.                                                          Türkiye’nin AB’nin STA ağına
                                                serbest ticaretin en önemli aktörü   dahil olması ve bu şekilde üçüncü
              Sektörüm adına bir kez daha       konumuna gelmiştir. Özellikle     piyasalara erişim sağlaması
              teşekkür ederim, hepinize saygılar   ABD’nin giderek daha fazla     sağlanacaktır.
              sunuyorum.                        korumacı politikaları benimsediği
                                                ve gümrük duvarlarını yükselttiği   Diğer bir sorun olan karayolu
                                                bir dönemde,0 AB pazarının        taşımacılığındaki kotalar da
              Sayın Ayhan ZEYTİNOĞLU            Türkiye için önemi daha da        Türkiye’den AB’ye karayolu ile
                                                artmaktadır.                      yapılan ihracat üzerinde kısıtlayıcı
              İktisadi Kalkınma Vakfı Başkanı                                     bir etkide bulunmaktadır. Bu
                                                Türkiye AB’nin 4. İhracat pazarı
              Sayın Başkan, Değerli Katılımcılar,                                 alanda Türkiye Odalar ve Borsalar
                                                konumundadır. Türkiye ile serbest   Birliği’nin de desteklediği ve
              Öncelikle bu panelde yer almaktan   ticaretin önündeki engellerin   UND’nin yönlendirdiği önemli
              ötürü teşekkür eder, saygılar     kaldırılması AB’nin temsil ettiği   girişimler olmuştur.
              sunarım.                          liberal değerler açısından da önem
                                                taşımaktadır.                     Macaristan ve Avusturya’ya karşı,
              İktisadi Kalkınma Vakfı olarak,                                     ön hüküm prosedürü çerçevesinde
              1965 yılından beri Türkiye-Avrupa   AB ile ticarette engel oluşturan   Avrupa Adalet Divanı’na
              ilişkileri konusunda çalışan ve   faktörler arasında Türkiye’nin    yönlendirilen 2 dava açılmıştır.
              AB üyeliğini destekleyen bir sivil   AB’nin imzaladığı STA’lara
              toplum kuruluşuyuz.               taraf olamaması,0karayolu         Macaristan ve Avusturya
                                                taşımacılığında uygulanan         makamlarına karşı açılan davalarda
              Son dönemde, AB üyelik sürecimiz,   kotalar, etkili uyuşmazlık çözüm   Türk Tırlarına uygulanan geçiş
              vize serbestliği diyaloğu ve mülteci   mekanizmalarının olmaması, karar   ücreti ve kota engellemeleri konu
              işbirliğinin yanında, AB ile ticari ve   alma süreçlerine etkin katılımın   edilmiştir.
              ekonomik ilişkilerimiz de önemli bir   sağlanmaması, korumacılık
              çalışma alanımızı oluşturuyor.                                      Macaristan davasında Adalet
                                                amacıyla kullanılan tarife dışı   Divanı,0 Macar makamların
              AB ile ilişkilerimizin siyasi sorunlar   önlemler ve vize bariyeri sayılabilir.  karayolu yük taşımacılığında geçiş
              nedeniyle bozulduğu 2017’de dahi   AB ile STA imzalayan ülkeler     vergisi uygulamasının AB-Türkiye
              ticari ve ekonomik ilişkilerimiz   gümrük birliği sebebiyle         Ortaklık hukukuna ters düştüğü
              yoğun bir şekilde devam etti.                                       ve gümrük vergisi ile eş etkili
                                                AB üzerinden Türkiye
              AB en önemli ihracat pazarımız    pazarına gümrüksüz mallarını      bir vergi olarak gümrük birliğine
              olmaya devam ediyor. Son          sokabilmekte,0 ancak Türkiye      aykırı olduğu sonucuna varmıştır.
              rakamlara göre,00ihracatımızın    STA’nın tarafı olmadığı için      Avusturya davasında ise,0 Türk
              %47,1’i (73.9 milyar dolar) ve    aynı ülkenin pazarında benzer     taşımacılık şirketine uygulanan
              ithalatımızın %36,5’i (85,4 milyar   avantajlara sahip olamamaktadır.   kotanın,0 AB hukukuna aykırı
              dolar) AB ile yapılmaktadır.                                        olmadığı sonucuna varılmıştır.
                                                Söz konusu ülkeler ile ayrı STA’lar
              2002-17 döneminde ülkemize        müzakere etmesi gerekmektedir     Hukuki açıdan bakıldığında,
              gelen yabancı yatırımların %70’i AB   ki bu zaman almakta ve hatta   karayolu taşımacılığına getirilen
              kaynaklıdır.                      bazen üçüncü ülkenin talep        sınırlamalar, ticareti baskılayan
                                                etmemesi yüzünden hiçbir zaman    tarife dışı engeller oluşturmaktadır.
              Özellikle gümrük birliği ilişkisi Türk   gerçekleşmemektedir. Örneğin,0
              sanayiinin AB değer zincirlerine   önemli bir ihracatçı ülke olan   Ekonomik rasyonel açısından da
              katılımını sağlamış,0 AB pazarına                                   kota ve geçiş ücretleri Türkiye
              üretimin gerektirdiği standartları   Güney Kore ile AB’nin STA’sı   ve AB arasında var olan ticari
                                                2011 yılında yürürlüğe girerken,
              karşılayan sanayimiz diğer ülke   Türkiye-Güney Kore müzakereleri   potansiyelin en yüksek noktaya
                                                                                  çıkmasını engelleyen bariyerlerdir.
              pazarlarına da satışlarını artırmıştır.
                                                2010 yılında başlamış ve 2013’te   Bu alanda AB ve Türkiye
              İhracatta lokomotif sektörlerin   sonuçlandırılmıştır. Bunun yanında,   arasında karayolu taşımacılığının
              başında gelen otomotiv ihracatımız   güney Afrika ve Cezayir gibi AB   liberalizasyonu öngören bir
                                                                                                                        17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24