Page 19 - Logitrend - Sayı 23
P. 19
ödüyoruz, hala Romanya’ya 80 1996’da AB’ye ihracatımızın %2,8’i ile STA’sı olan ancak Türkiye ile
Euro ödüyoruz, hala Bulgaristan’a iken,0 günümüzde % 25,7’ye müzakerelere başlanmayan ülkeler
para ödüyoruz. Bunların da bir yükselmiştir. de bulunmaktadır.
an önce çözülmesi için yoğun AB ile dış ticaretimiz bu kadar Çözüm olarak, 0 AB ile STA
çalışmamız gerekiyor.
önemliyken, ticaretin önündeki müzakere eden ülkenin, eş zamanlı
Burada biz Anadolu’nun engellerin ortadan kaldırılması olarak Türkiye ile de STA müzakere
her yerinden gelen nakliyeci gereği daha da ön plana etmesi ve iki anlaşmanın da paralel
dostlarımızla hem istişare çıkmaktadır. olarak yürürlüğe girmesi uygun
toplantımızı yapıyoruz hem de Dış ticaret ağını her geçen gün olacaktır. Bu şekilde gümrük
yönetim kurulu toplantımızı STA’lar ile genişleten AB, giderek birliği içinde AB’nin ortağı olan
yapıyoruz. Türkiye’nin AB’nin STA ağına
serbest ticaretin en önemli aktörü dahil olması ve bu şekilde üçüncü
Sektörüm adına bir kez daha konumuna gelmiştir. Özellikle piyasalara erişim sağlaması
teşekkür ederim, hepinize saygılar ABD’nin giderek daha fazla sağlanacaktır.
sunuyorum. korumacı politikaları benimsediği
ve gümrük duvarlarını yükselttiği Diğer bir sorun olan karayolu
bir dönemde,0 AB pazarının taşımacılığındaki kotalar da
Sayın Ayhan ZEYTİNOĞLU Türkiye için önemi daha da Türkiye’den AB’ye karayolu ile
artmaktadır. yapılan ihracat üzerinde kısıtlayıcı
İktisadi Kalkınma Vakfı Başkanı bir etkide bulunmaktadır. Bu
Türkiye AB’nin 4. İhracat pazarı
Sayın Başkan, Değerli Katılımcılar, alanda Türkiye Odalar ve Borsalar
konumundadır. Türkiye ile serbest Birliği’nin de desteklediği ve
Öncelikle bu panelde yer almaktan ticaretin önündeki engellerin UND’nin yönlendirdiği önemli
ötürü teşekkür eder, saygılar kaldırılması AB’nin temsil ettiği girişimler olmuştur.
sunarım. liberal değerler açısından da önem
taşımaktadır. Macaristan ve Avusturya’ya karşı,
İktisadi Kalkınma Vakfı olarak, ön hüküm prosedürü çerçevesinde
1965 yılından beri Türkiye-Avrupa AB ile ticarette engel oluşturan Avrupa Adalet Divanı’na
ilişkileri konusunda çalışan ve faktörler arasında Türkiye’nin yönlendirilen 2 dava açılmıştır.
AB üyeliğini destekleyen bir sivil AB’nin imzaladığı STA’lara
toplum kuruluşuyuz. taraf olamaması,0karayolu Macaristan ve Avusturya
taşımacılığında uygulanan makamlarına karşı açılan davalarda
Son dönemde, AB üyelik sürecimiz, kotalar, etkili uyuşmazlık çözüm Türk Tırlarına uygulanan geçiş
vize serbestliği diyaloğu ve mülteci mekanizmalarının olmaması, karar ücreti ve kota engellemeleri konu
işbirliğinin yanında, AB ile ticari ve alma süreçlerine etkin katılımın edilmiştir.
ekonomik ilişkilerimiz de önemli bir sağlanmaması, korumacılık
çalışma alanımızı oluşturuyor. Macaristan davasında Adalet
amacıyla kullanılan tarife dışı Divanı,0 Macar makamların
AB ile ilişkilerimizin siyasi sorunlar önlemler ve vize bariyeri sayılabilir. karayolu yük taşımacılığında geçiş
nedeniyle bozulduğu 2017’de dahi AB ile STA imzalayan ülkeler vergisi uygulamasının AB-Türkiye
ticari ve ekonomik ilişkilerimiz gümrük birliği sebebiyle Ortaklık hukukuna ters düştüğü
yoğun bir şekilde devam etti. ve gümrük vergisi ile eş etkili
AB üzerinden Türkiye
AB en önemli ihracat pazarımız pazarına gümrüksüz mallarını bir vergi olarak gümrük birliğine
olmaya devam ediyor. Son sokabilmekte,0 ancak Türkiye aykırı olduğu sonucuna varmıştır.
rakamlara göre,00ihracatımızın STA’nın tarafı olmadığı için Avusturya davasında ise,0 Türk
%47,1’i (73.9 milyar dolar) ve aynı ülkenin pazarında benzer taşımacılık şirketine uygulanan
ithalatımızın %36,5’i (85,4 milyar avantajlara sahip olamamaktadır. kotanın,0 AB hukukuna aykırı
dolar) AB ile yapılmaktadır. olmadığı sonucuna varılmıştır.
Söz konusu ülkeler ile ayrı STA’lar
2002-17 döneminde ülkemize müzakere etmesi gerekmektedir Hukuki açıdan bakıldığında,
gelen yabancı yatırımların %70’i AB ki bu zaman almakta ve hatta karayolu taşımacılığına getirilen
kaynaklıdır. bazen üçüncü ülkenin talep sınırlamalar, ticareti baskılayan
etmemesi yüzünden hiçbir zaman tarife dışı engeller oluşturmaktadır.
Özellikle gümrük birliği ilişkisi Türk gerçekleşmemektedir. Örneğin,0
sanayiinin AB değer zincirlerine önemli bir ihracatçı ülke olan Ekonomik rasyonel açısından da
katılımını sağlamış,0 AB pazarına kota ve geçiş ücretleri Türkiye
üretimin gerektirdiği standartları Güney Kore ile AB’nin STA’sı ve AB arasında var olan ticari
2011 yılında yürürlüğe girerken,
karşılayan sanayimiz diğer ülke Türkiye-Güney Kore müzakereleri potansiyelin en yüksek noktaya
çıkmasını engelleyen bariyerlerdir.
pazarlarına da satışlarını artırmıştır.
2010 yılında başlamış ve 2013’te Bu alanda AB ve Türkiye
İhracatta lokomotif sektörlerin sonuçlandırılmıştır. Bunun yanında, arasında karayolu taşımacılığının
başında gelen otomotiv ihracatımız güney Afrika ve Cezayir gibi AB liberalizasyonu öngören bir
17