Page 21 - Logitrend - Sayı 23
P. 21
Böylesine başarılı bir etkinlikte ile nakliyecilikten lojistiğe doğru potansiyelimizi değerlendirmekten
sizlerle bir arada olmanın bir dönüşüm başlamıştır. Küresel geçiyor.
mutluluğunu yaşıyorum. rekabette avantajlı olabilmek Bu bağlamda ülkemiz, küresel
amacıyla taşıma modlarının
Lojistik bugün; biyoteknoloji ve düzeyde hizmet verebilecek lojistik
bilişim teknolojilerinin yanında 21. entegre biçimde zaman ve maliyet merkezler için büyük avantajlara
yüzyılın en önemli üç sektöründen açısından kârlı şekilde kullanılması sahiptir. Türkiye’nin batısında
birisi olarak gösterilmektedir. gerekmektedir. Türkiye'de lojistik dünya ticaretinin %40’ının yapıldığı
faaliyetlerinin büyüklüğünün bugün
Teknoloji alanındaki baş döndürücü itibarıyla 150 milyar liraya ulaştığı ve dünya nüfusunun %11’inin
gelişmeler yaşanıyor; yapay zeka, öngörülmektedir. yaşadığı Avrupa; doğusunda ise,
blokchain, robotlar, 3 D yazıcılar, dünya ticaretinin %25’inin yapıldığı
dronelar, sürücüsüz araçlar, Peki, Türkiye’nin lojistik ve dünya nüfusunun %61’nin
nesnelerin interneti gibi kavramlar performansı ne durumdadır? yaşadığı Asya yer almaktadır.
günlük hayatımıza giriyor. Buna baktığımızda… Türkiye 4 saatlik uçuşla Avrupa,
Ticaretin olmazsa olmazı olan Dünya Bankası tarafından Avrasya, Ortadoğu ve Kuzey
lojistik sektörünün önemi de her yayımlanan 160 ülkenin lojistik Afrika’daki 1,6 milyar potansiyel
geçen gün daha da artıyor. performanslarının incelendiği “2018 müşteriye ve 28 trilyon dolarlık bir
pazara kolayca erişim imkanına
Özellikle tam zamanında üretim Yılı Lojistik Performans Endeksi” sahiptir. Coğrafi konumu, ana
ve dış kaynak kullanımının raporunda Türkiye’nin yeri 3,15 ulaşım koridorları üzerinde
artması bu gelişmelerin en önemli puanla 47. sıra olarak açıklanmıştır. bulunmasıyla, adeta doğal bir
tetikleyicileri görünümünde. Lojistik Performans Endeksi aktarma merkezi konumundadır
sıralamasında komşularımız
Dünya Bankasına göre, lojistik ile karşılaştırıldığında iyi bir ülkemiz…
performansı iyi olan ülkelerin milli konumda bulunmamıza rağmen, Diğer yandan; Çin Halk
gelirleri ve dış ticaretleri daha fazla Türkiye’nin konumunun transit Cumhuriyeti’nin başlattığı ve
büyümektedir. Rakamların diliyle bir geçiş güzergahı olması ve tarihi İpekyolu’nu canlandırmayı
konuşacak olursak, bir ülkede Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği amaçlayan, 65 ülkeyi kapsayan ve
ihracat maliyetlerindeki %10’luk bir üyeliğimiz dikkate alındığında 1 trilyon dolarlık yatırım öngörülen
azalma, ülkenin toplam ihracatında performansımızın arzulanan “Bir Kuşak, Bir Yol Projesi” de, Orta
%4,7’lik bir artış sağlamakta… düzeyde olmadığı gözlenmektedir. Koridor’da yer alan Türkiye için
Ayrıca gelişmiş ülkelerde lojistik Türkiye’nin rekabetçi küresel önemli fırsatlar sunmaktadır.
maliyetlerin nihai ürün içindeki ekonomide payının artırılabilmesi Yani orta gelir tuzağına düşmemek
payı ortalama %10-15, gelişmekte için Lojistik Performans Endeksi için küresel düzeyde hizmet
olan ülkelerde ise çeşitli nedenlerle kriterleri üzerinde tek tek çalışılarak verecek lojistik merkezler kurmak
ortaya çıkan verimsizlikler lojistik performansının yükseltilmesi ve buralarda faaliyet gösterecek
sebebiyle bu oran %15-25 civarında gerektiği aşikardır. küresel lojistik ve e-ticaret şirketleri
gerçekleşiyor. Bu noktada etkin çıkarmamız gerekiyor. Lojistik
bir lojistik sistemi ve tedarik zinciri Bildiğiniz gibi, ülkemizin sektörü için gelecek 10 yılın hedefi
yönetiminin küresel ekonomide gündemini birkaç yıldır meşgul bu olmalıdır.
ne kadar kritik hale geldiği ortaya eden konulardan birisi orta gelir
çıkıyor. Bu sebeple, bugün bütün tuzağıdır. Bugün dünyanın en İşte Amazon örneği önümüzde…
ülkeler küresel ticaretten aldığı payı büyük ihracatçılarına baktığımızda Amazon şirketi ticari faaliyetlerine
artırmak için lojistik maliyetlerini Almanya ve Çin’i görmekteyiz. internet üzerinden kitap satarak
düşürmeye ve tedarik zincirini Mukayese edecek olursak, biz başladı; ancak lojistik alanındaki
etkinleştirmeye çalışıyor. yapısal dönüşümler yapmadan kısa fırsatı görerek, “dünya çapında 310
vadede ne Almanya’nın yüksek milyon müşterisiyle 2017 itibariyle
Lojistik sektörümüz, son 10 teknolojisi ile ne de Çin’in ucuz iş 178 milyar dolarlık ciroya ve 2018
yılda 1,9 milyar dolar yabancı gücü ile rekabet edemeyiz. Ancak itibariyle 770 milyar dolarlık piyasa
sermaye yatırımı çekmiş ve lojistik potansiyelimizle dünyada değeriyle dünyanın en büyük ikinci
kargo kapasitesini 4 kat artırarak rekabet edemeyeceğimiz ülke yok. şirketi oldu.
konteyner hacimlerinde önemli
artışlara imza atmış; bugün sektör, “Coğrafya kaderdir.” der İbn-i Batıda bunlar yaşanırken doğuda
milli gelir içerisindeki yüzde 14’lük Haldun. Bugün, küreselleşme ve da Alibaba başka bir başarı hikayesi
payı ile 400 bin kişiye istihdam iletişim teknolojisindeki gelişmeler gerçekleştirdi. Alibaba 2017 yılı
sağlayan önemli bir konumda bu söylemi biraz aşındırsa da itibariyle yaklaşık 57 milyar dolarlık
bulunuyor. Hepinizin malumudur “Coğrafya fırsattır.” desek kimsenin bir ciroya ve 484 milyar dolar piyasa
ki; Türkiye’de 2000’li yıllardan bir itirazı olmaz herhalde… İşte bizi değerine ulaştı. Önümüzdeki 10
sonra gelişen ekonomi ve küresel orta gelir tuzağından kurtaracak yıl içinde iki şirketin de 1’er trilyon
rekabet koşullarının zorlaması fırsat, coğrafyamızdan gelen lojistik dolarlık satış rakamlarına ulaşmaları
19