Page 21 - Logitrend - Sayı 23
P. 21

Böylesine başarılı bir etkinlikte   ile nakliyecilikten lojistiğe doğru   potansiyelimizi değerlendirmekten
              sizlerle bir arada olmanın        bir dönüşüm başlamıştır. Küresel   geçiyor.
              mutluluğunu yaşıyorum.            rekabette avantajlı olabilmek     Bu bağlamda ülkemiz, küresel
                                                amacıyla taşıma modlarının
              Lojistik bugün; biyoteknoloji ve                                    düzeyde hizmet verebilecek lojistik
              bilişim teknolojilerinin yanında 21.   entegre biçimde zaman ve maliyet   merkezler için büyük avantajlara
              yüzyılın en önemli üç sektöründen   açısından kârlı şekilde kullanılması   sahiptir. Türkiye’nin batısında
              birisi olarak gösterilmektedir.   gerekmektedir. Türkiye'de lojistik   dünya ticaretinin %40’ının yapıldığı
                                                faaliyetlerinin büyüklüğünün bugün
              Teknoloji alanındaki baş döndürücü   itibarıyla 150 milyar liraya ulaştığı   ve dünya nüfusunun %11’inin
              gelişmeler yaşanıyor; yapay zeka,   öngörülmektedir.                yaşadığı Avrupa; doğusunda ise,
              blokchain, robotlar, 3 D yazıcılar,                                 dünya ticaretinin %25’inin yapıldığı
              dronelar, sürücüsüz araçlar,      Peki, Türkiye’nin lojistik        ve dünya nüfusunun %61’nin
              nesnelerin interneti gibi kavramlar   performansı ne durumdadır?    yaşadığı Asya yer almaktadır.
              günlük hayatımıza giriyor.        Buna baktığımızda…                Türkiye 4 saatlik uçuşla Avrupa,
              Ticaretin olmazsa olmazı olan     Dünya Bankası tarafından          Avrasya, Ortadoğu ve Kuzey
              lojistik sektörünün önemi de her   yayımlanan 160 ülkenin lojistik   Afrika’daki 1,6 milyar potansiyel
              geçen gün daha da artıyor.        performanslarının incelendiği “2018   müşteriye ve 28 trilyon dolarlık bir
                                                                                  pazara kolayca erişim imkanına
              Özellikle tam zamanında üretim    Yılı Lojistik Performans Endeksi”   sahiptir. Coğrafi konumu, ana
              ve dış kaynak kullanımının        raporunda Türkiye’nin yeri 3,15   ulaşım koridorları üzerinde
              artması bu gelişmelerin en önemli   puanla 47. sıra olarak açıklanmıştır.   bulunmasıyla, adeta doğal bir
              tetikleyicileri görünümünde.      Lojistik Performans Endeksi       aktarma merkezi konumundadır
                                                sıralamasında komşularımız
              Dünya Bankasına göre, lojistik    ile karşılaştırıldığında iyi bir   ülkemiz…
              performansı iyi olan ülkelerin milli   konumda bulunmamıza rağmen,   Diğer yandan; Çin Halk
              gelirleri ve dış ticaretleri daha fazla   Türkiye’nin konumunun transit   Cumhuriyeti’nin başlattığı ve
              büyümektedir. Rakamların diliyle   bir geçiş güzergahı olması ve    tarihi İpekyolu’nu canlandırmayı
              konuşacak olursak, bir ülkede     Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği   amaçlayan, 65 ülkeyi kapsayan ve
              ihracat maliyetlerindeki %10’luk bir   üyeliğimiz dikkate alındığında   1 trilyon dolarlık yatırım öngörülen
              azalma, ülkenin toplam ihracatında   performansımızın arzulanan     “Bir Kuşak, Bir Yol Projesi” de, Orta
              %4,7’lik bir artış sağlamakta…    düzeyde olmadığı gözlenmektedir.   Koridor’da yer alan Türkiye için
              Ayrıca gelişmiş ülkelerde lojistik   Türkiye’nin rekabetçi küresel   önemli fırsatlar sunmaktadır.
              maliyetlerin nihai ürün içindeki   ekonomide payının artırılabilmesi   Yani orta gelir tuzağına düşmemek
              payı ortalama %10-15, gelişmekte   için Lojistik Performans Endeksi   için küresel düzeyde hizmet
              olan ülkelerde ise çeşitli nedenlerle   kriterleri üzerinde tek tek çalışılarak   verecek lojistik merkezler kurmak
              ortaya çıkan verimsizlikler       lojistik performansının yükseltilmesi  ve buralarda faaliyet gösterecek
              sebebiyle bu oran %15-25 civarında   gerektiği aşikardır.           küresel lojistik ve e-ticaret şirketleri
              gerçekleşiyor. Bu noktada etkin                                     çıkarmamız gerekiyor. Lojistik
              bir lojistik sistemi ve tedarik zinciri   Bildiğiniz gibi, ülkemizin   sektörü için gelecek 10 yılın hedefi
              yönetiminin küresel ekonomide     gündemini birkaç yıldır meşgul    bu olmalıdır.
              ne kadar kritik hale geldiği ortaya   eden konulardan birisi orta gelir
              çıkıyor. Bu sebeple, bugün bütün   tuzağıdır. Bugün dünyanın en     İşte Amazon örneği önümüzde…
              ülkeler küresel ticaretten aldığı payı   büyük ihracatçılarına baktığımızda   Amazon şirketi ticari faaliyetlerine
              artırmak için lojistik maliyetlerini   Almanya ve Çin’i görmekteyiz.   internet üzerinden kitap satarak
              düşürmeye ve tedarik zincirini    Mukayese edecek olursak, biz      başladı; ancak lojistik alanındaki
              etkinleştirmeye çalışıyor.        yapısal dönüşümler yapmadan kısa   fırsatı görerek, “dünya çapında 310
                                                vadede ne Almanya’nın yüksek      milyon müşterisiyle 2017 itibariyle
              Lojistik sektörümüz, son 10       teknolojisi ile ne de Çin’in ucuz iş   178 milyar dolarlık ciroya ve 2018
              yılda 1,9 milyar dolar yabancı    gücü ile rekabet edemeyiz. Ancak   itibariyle 770 milyar dolarlık piyasa
              sermaye yatırımı çekmiş ve        lojistik potansiyelimizle dünyada   değeriyle dünyanın en büyük ikinci
              kargo kapasitesini 4 kat artırarak   rekabet edemeyeceğimiz ülke yok.  şirketi oldu.
              konteyner hacimlerinde önemli
              artışlara imza atmış; bugün sektör,   “Coğrafya kaderdir.” der İbn-i   Batıda bunlar yaşanırken doğuda
              milli gelir içerisindeki yüzde 14’lük   Haldun. Bugün, küreselleşme ve   da Alibaba başka bir başarı hikayesi
              payı ile 400 bin kişiye istihdam   iletişim teknolojisindeki gelişmeler   gerçekleştirdi. Alibaba 2017 yılı
              sağlayan önemli bir konumda       bu söylemi biraz aşındırsa da     itibariyle yaklaşık 57 milyar dolarlık
              bulunuyor. Hepinizin malumudur    “Coğrafya fırsattır.” desek kimsenin   bir ciroya ve 484 milyar dolar piyasa
              ki; Türkiye’de 2000’li yıllardan   bir itirazı olmaz herhalde… İşte bizi   değerine ulaştı. Önümüzdeki 10
              sonra gelişen ekonomi ve küresel   orta gelir tuzağından kurtaracak   yıl içinde iki şirketin de 1’er trilyon
              rekabet koşullarının zorlaması    fırsat, coğrafyamızdan gelen lojistik   dolarlık satış rakamlarına ulaşmaları
                                                                                                                        19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26