Page 31 - Logitrend - Sayı 23
P. 31
GELECEĞİN LOJİSTİĞİ 4.0
Sayın Prof. Dr. Serpil EROL görüyoruz aynı yıllarda. Bu arada kısalmalar olduğu görüldüğünden,
Almanya’nın durumuna şöyle endüstri 4.0 daha sonra Almanca
Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi
bir bakacak olursak aslında konuşan alanın ötesinde de
Lojistik Zirvesine, lojistik 4.0 ekonomik büyümenin anahtarı önem kazanmaya başlamış ve
konusunu anlatmak üzere davet olarak görülen sanayi sektörü 2016 Dünya Ekonomik Fuarı’nın
edildim. Bugün biraz size akıl tüm ihracatın yüzde 75’ini, tüm gündeminde ana konu olarak
çağında lojistiğin dönüşümü nasıl yeniliklerin dünyadaki tabii yer almıştır. Endüstri 4.0 şöyle
olacaktır diye bazı konulardan yüzde sekseninin dikkate alan kısaca bakacak olursak; aslında
bahsetmek istiyorum. Ben, üretim Avrupa, son yirmi yılda sanayi endüstri 4.0 ile birlikte oldukça
stok ve lojistik konusunda çalışan payını yüzde on kadar küçültmüş. esnek seri üretim, gerçek
bir akademisyenim. Bu küçülen payı kimler alıyor? zamanlı bir koordinasyon, değer
Çağımızın geldiği durumu Gelişmekte olan ülkeler alıyor. Bu zincirlerinin optimizasyonu,
hepimiz biliyoruz. Özellikle sanayinin öncüsü olma önderliğini karmaşık maliyetlerin azaltılması
internetin 1990’lı yıllardan itibaren kaybetmek istemeyen Almanya gibi tamamen yeni hizmetlerin
tüm dünyada kullanılmaya Endüstri 4.0 girişimini Hannover ve yeni iş modellerinin ortaya
başlanmasıyla rekabetin oldukça ticaret fuarında 2011 yılında çıkmaya başladığını görüyoruz.
artmış olduğu, global bir rekabetin tanıttı. Almanya’nın endüstri Burada sensörler, akıllı bileşenler,
olduğu ve firmaların oldukça zor 4.0’dan beklentileri nelerdir diye cyberfiziksel sistemler artık
durumda olduğu bir döneme baktığımızda, 5-10 yıl içerisinde fabrikalarının kendi merkezlerini
girilmiş bulunuyor. Bu nedenle de yüzde 25 verimlilik artışı bekliyor. organize etmelerini ve merkezden
Almanya tarafından ortaya atılan Gayri saf milli hasılasında yüzde bağımsız bir şekilde ve gerçek
endüstri 4.0 kavramı var. Endüstri bir artış bekliyor, o da 30 milyar zamanlı olarak kendilerini
4.0 nedir, niçin ortaya atılmıştır? Euro kadar. On yılda istihdam yönetmelerini sağlayan endüstri
Endüstri 4.0’ın lojistik üzerine olan artışının yüzde 6 olmasını bekliyor. 4.0’ın önemli bir unsuru haline
etkileri ne olacaktır? Bu yeni bir Devlet ve özel yatırımlara olan gelmeye başladığını görüyoruz.
İlk üç sanayi devrimini düşünecek
paradigma olarak karşımıza nasıl ihtiyacından 250 milyar Euro
çıkıyor? Bu konular üzerinde biraz kadar bir değer olması gerektiğini olursak eğer ilk üç sanayi
konuşmayı düşünüyorum. tahmin ediyor. devriminde önce güçlü bir buhar
gücü sonra elektrik sonra bilgi
Akıllı üretim, endüstriyel internet
Günümüz iş dünyasına teknolojisinin uygulamalarını
baktığımızda dijitalleşmenin, gibi tanımlanan ve dördüncü içerdiğini biliyoruz. Dördüncü
nesnelerin interneti denilen bir sanayi devrimi diye adlandırılan sanayi devrimine baktığımızda
kavramın, hizmetlerin interneti daha sonra sanayi 4.0 diye ortaya artık nesnelerin internetinden
denilen bir kavramın, siber fiziksel atılan bir kavramdan bahsettik. Bu de bahsettiğimizde makinalar
sistemler gibi yeni trend ve da firmaların, sanayicilerin üretim makinalarla insanlar makinalarla ve
sloganlar gittikçe daha ilgi çekici yönetimlerinde değişiklikleri global bir bağlılık düşünüldüğünde
hale gelmiş olduğunu görüyoruz. getirmeyi gerektirmiştir. Dünyaya artık müthiş bir bilgi birikiminden
Bu çerçevede düşündüğümüzde baktığımızda bu arada dünyada bahsetmemiz gerekiyor ve buna
güçlü üretim sektörü ile tanınan uluslararası rekabet var. Artık rakip da büyük veri grubu dendi.
Almanya, yüksek teknoloji olan bir işletme coğrafik olarak Milyonlarca birbirine bağlı akıllı
stratejisinin bir parçası olarak çok yakın olan bir işletme değil, cihaz ve bu cihazlar tarafından
2011 yılında endüstri 4.0 denen dünyanın her tarafındaki işletmeler üretilen veriler, artık toplum çevre
bir girişimi başlatmış ve tam bir olabilir. Piyasa volatilitesinde ve ekonomi ile ilgili hizmetleri
endüstri fikrini ortaya attı. Bu müthiş bir artış var. Tüketicilere geliştirmek için yeni fırsatlar
arada ABD ve İngilizce konuşan baktığımızda kişiselleştirilmiş yaratmaya başladı. Bu da büyük
dünyaya baktığımızda onların da ürün taleplerinin oldukça fazla veriyi oluşturdu. Bu büyük verilerle
boş kalmadığını, bazı yorumcuların olduğunu ve çok hızlı bir değişim de gerçek zamanlı operasyon
endüstriyel internet denilen göstermesi gerektiğini, yönetimi ve stok kontrol yönetimi
bir kavramı ortaya attıklarını ürün yaşam döngüsünde de mümkün olmaya başladı. Burada
29