Page 30 - Logitrend - Sayı 23
P. 30

hali hazırda Alman acentelikleri   genişleterek ülke çapında zorunlu   ATP belgesini nasıl alacağıdır.
              ile belgelendirme ihtiyacımızı    kılması.                          Aslında bu basit soru bile ATP'de
              görmekteyiz, fakat ülkemizde bir   - Yurtdışında ATP ile ilgili nasıl   katetmemiz gereken mesafeyi bize
              merkezin olmamasının ceremesini   cezalar veriliyor?                özetliyor.
              üreticilerimiz yüksek test bedelleri
              ödeyerek çekmektedirler.          Avrupa ülkeleri araçların ATP belgeli   - ATP denetimlerinde sizce nelere
                                                olmalarına çok dikkat ediyorlar   dikkat edilmeli?
              Bahsettiğim üzere ATP sadece      ve bunu sıkı olarak denetliyorlar.   ATP'nin yol denetimlerinde
              uluslararası kuralları belirlemektedir   Özellikle de söz konusu araç bir Türk   öncelikle aracın taşıdığı yük tespit
              ve bu kuralların ulusallaştırılması   aracı olduğunda daha da dikkatli   edilerek, ATP belgesine gerek
              ülke yönetimlerine bırakılmıştır.   bakıyorlar.
              Ülkemizde test merkezinin                                           duyan bir taşıma olup olmadığı
              kurulmasını müteakip 2 yıl süre   Birleşmiş Milletler, ATP          belirlenmelidir. Eğer ATP'de
              verilerek tüm firmaların zamanla   konvansiyonunda yol denetimlerine   listelenen sınıflardan birinde yük
              bu belgeleri elde etmelerine      çok büyük yetkiler vermiş. Örneğin   taşınıyorsa araçta uygun sınıfta bir
              izin verildikten sonra yurt       -20 derecede taşınması gereken    ATP sertifikası, ATP plakası ve ATP
              içine yönlenilmelidir. Yurt içi   derin donmuş bir ürünü FRC        etiketleri aranmalıdır.
              taşımaları da en fazla 3 yıl içinde   belgeli bir araçta taşımazsanız,   ATP'nin uluslararası bir anlaşma
              belgelendirilerek düzene sokulabilir.  hemen FRC belgeli bir araç çağırıp   olmasından dolayı öncelikle ülkemize
              Kısacası Türkiye ATP'yi tam tekmil   yükü ona aktarıp, adrese teslim   gelen yabancı araçların sertifikasının
              olarak 5 yıl içinde uygulayabilir.  ettirebiliyorlar. Fakat şu ana kadar   olup olmadığı çok sıkı şekilde
                                                böyle bir yaptırım uygulanan vaka   denetlenmeli. Türk nakliyecisi yurt
              Sektörde, ATP sürecinin ADR gibi   duymadık, onun yerine ülkeler ceza
              çok uzayacağına dair kaygılar var   kesmeyi tercih ediyorlar. Cezalar   dışında çok ağır cezalar ödemek
              fakat ATP konvansiyonu çok farlı.   ülkelere göre farklılık göstermekle   zorunda olduğu halde yabancı
              ADRsiz bir araca ADR sertifikası   birlikte aşağıdaki şekilde       araçlar ülkemizde istedikleri şekilde
              vermek imkansız iken, ATPsiz araca   sıralabilinir:                 giriş çıkış yapabilmektedirler.
              ATP belgesi kazandırmak çok kolay.                                  - Firmanız ve hizmetlerinizden de
              Ülkemizdeki bütün büyük frigorifik   Macaristan   : 600 €           bahseder misiniz?
              araç üreticileri bu belgeyi zaten   Avusturya   : 500-2000€
              yıllar önce aldılar ve müşterilerine                                Eski adımız Atlıhan, yeni adımız
              ATP sertifikalı araçlar satabiliyorlar.   Polonya    : 2000€        Packerman Ltd olarak 2011
              Bu sertifikanın maliyetleri de                                      yılından beri DNV GL firmasının
              azaldığında geçiş süreci çok kolay   Fransa     : 4000 €            Türkiye'deki tek ATP acenteliğini
              olacaktır. Asıl problem ülkemizde   İspanya     : 6000 €            yürütmekteyiz. DNV GL dünyanın en
              üretim yapan diğer kamyon                                           önde gelen gemicilik sınıflandırma
              ve kamyonet kasası üreticileri    En yüksek cezaları yine ATP'yi    şirketlerinden biri olmakla beraber
                                                ulusal mevzuata uyarlayan
              için olacaktır. Sayıca daha fazla   ülkelerin kesiyor olması tesadüfen   dünyanın her ülkesinde ofisi
              olduklarından sertifikalandırılma   gerçekleşmiş bir durum değildir.  bulunmaktadır. Merkezi Almanya
              süreçleri 3 yılı bulacaktır.                                        olan şirket Avrupa'da üretilen her iki
                                                - Firmalarımız ATP sertifikaları   frigorifik yarı römorktan birinin ATP
              - ATP ile yaratılacak fırsatlar neler?                              belgelendirmesini yapmaktadır. ATP
                                                hakkında yeteri kadar bilinçli mi?
              ATP'yi konvansiyonda yazıldığı                                      konusunda ise DNV GL'nin Almanya
              üzere uyguladığımızda tek yarar   Avrupa güzergahında çalışan       haricindeki tek ofisi olarak hizmet
              firmalarımızın yediği cezaların   taşımacılarımız bu konuda         vermekteyiz. Hizmetlerimizi iki
              azalması olacaktır. Fakat bu      genellikle bilinçli olmalarına    alanda genelleyebiliriz.
              konvansiyonu Fransa, İtalya, İspanya   rağmen diğer tüm ülkelere çalışan   Birinci hizmet alanımız
                                                firmalar bu belgeyi duymamış dahi
              ve Portekiz gibi genişleterek bir   olabiliyorlar. Birçok taşımacı bu   taşıma firmaları için; ATP
              ülke taşımacılık politikası haline   belgenin adını Avrupa'da yediği   belgesinin süresi biten araçların
              getirdiğimizde taşımacılıktaki    çok yüklü miktarda cezalardan     belgelendirmesini yapabildiğimiz
              kayıplarımızı çok azaltacağımız                                     gibi belgelendirilmemiş araçların
              gibi ürünlerimizin katma değerini   sonra öğreniyor ve tüm araçlarının   da ilk başvurularını yaparak bir ATP
              artırarak ihracatçımıza da çok büyük   belgelendirilmesi için bize   belgesi almalarını sağlıyoruz.
              destek verebileceğiz.             başvuruyorlar.
                                                Ülkemizde ATP belgesi daha        İkincisi ise üreticiler için; teknik
              Gıda her geçen gün daha da        çok FRC belgesi olarak            destek verebildiğimiz gibi araçlarını
              değerleniyor ve büyüyen nüfusları                                   test merkezlerine göndererek
              beslemek için üretimi artırmanın   bilinmekte, çünkü araçların ön   birer ATP belgeli üretici olmalarını
              yanında kayıpları da azaltmak     sol üst köşelerinde FRC etiketi   sağlıyoruz. Türkiye'de anlaşmalı
                                                bulunmaktadır. FRC, ATP'nin 35
              gerekiyor. İşte gerçek bir soğuk   sınıfından biri olmakla beraber %95   olduğumuz lider üreticilerin
              zincir taşımasının değeri bu noktada   oranla en çok da kullanılan sınıfıdır.  fabrikadan çıkan tüm frigorifik
              ortaya çıkıyor. Bizim ümidimiz                                      araçlarını belgelendiriyoruz.
              bakanlığımızın kademeli olarak    En sık karşılaştığımız soruların
              bu konvansiyonun kurallarını      başında FRC belgeli aracın
     28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35