Page 32 - Logitrend - Sayı 23
P. 32

Google trendlerine şöyle bir      akışlarının gerçek zamanlı takibi   daha yakın olmasını sağlayacak
              bakacak olursak, nesnelerin       mümkün olabilecektir. Gelişmiş    bir lojistik sistem. Bu ne işe yarar?
              internetinin endüstri 4.0’ın      taşımacılık işlemlerinin akıllı   Müşteri hizmetleri seviyesini
              tetikleyici bir etken olduğunu    sistemlere entegre olarak yönetimi   iyileştirir, üretimi optimize eder,
              söyleyebiliriz. Başka bir Google   ve takibi mümkün hale gelecektir.   depolamayı ve üretim fiyatlarını da
              trendine bakacak olursak endüstri   Endüstri 4.0 vizyonunun tam     düşürür. Akıllı lojistik teknolojiye
              4.0’ın ülkemizdeki durumuna       anlamıyla gerçekleşebilmesi       göre değişiklik göstereceği için
              bakacak olursak 2013 yıllarından   aslında lojistik 4.0’a bağlı. Lojistik   zaman bağımlılığına sahiptir, her
              itibaren öğrenilmeye başlayan     4.0’ın üretim sistemlerine doğru   değişen teknolojiye göre yeniden
              bu durum 2016 yıllarından sonra   zamanda, doğru kalitede doğru     tanımlanması gerekebilecektir.
              artık bazı sektörlerde belli bir hızla   yerde gerekli girdi faktörlerini   Bu tanım doğrultusunda da
              yükselmeye başlamış. Hangi ülke   sağlamasıyla ancak endüstri 4.0   uygulamalara başlanabilecektir.
              endüstri 4.0 a hazırdır diye yapılan   başarıya ulaşacaktır. Bu nedenle
              bir çalışmaya bakınca ilk üç sıranın   lojistik 4.0’ın önemi bu noktada   Lojistiğin bileşenlerine bakacak
              ABD, Almanya ve Japonya’nın       ortaya çıkmaktadır.               olursak eğer; birinci bileşenine
              aldığını görüyoruz. Burada size   Şöyle biraz lojistiğin evrimin    kaynak planlama diyebiliriz,
              dikkat çekmek istediğim bir konu   incelemeye başlayalım isterseniz.  ikincisine depo yönetim sistemleri,
              aslında Çin’in durumu. Çin beşinci                                  üçüncü ulaştırma yönetim
              sırada. Neden Çin’in durumuna     İncelediğimizde, lojistik 1’de şunu   sistemleri, akıllı ulaşım sistemleri
              bakalım dedim? Endüstri 4.0       diyebiliriz aslında, ilk taşımadaki   ve bilgi güvenliği.
              Avrupa tarafından, Almanya        değişim, hayvansal güçten         Tabii bütün bunlarda nasıl
              tarafından neden ortaya atılmış?   demiryolu ağına, deniz yolu ve   gelişimler olacak, hangi cihazlar
              Gelişmekte olan ülkelerle rekabet   taşıtlara geçiş. 2.0 da artık taşıma   kullanılabilecek bunlara da
              edebilme durumunda kaldıkları     sistemlerinin yavaş yavaş bilişim   geçmekte fayda var. Bileşenleri
              için.                             sistemlerinin de gelişmesiyle     teker teker inceleyecek
                                                otomasyonun olduğunu yani
              Endüstri 4.0 yatırımları yaklaşık   lojistik ekipmanların artık otomatik   olursak. Dijitalizasyon ve
              900 milyar dolar, bunların yüz    depolama ve sıralama olarak       nesnelerin internetiyle tedarik
              milyar dolarını taşıma ve lojistiğin   uygulanmaya başlandığı dönem.   zincirinin görünürlüğünün ve
              aldığını söyleyebilirim. Bunun için   3.0 da artık bilişim teknolojilerinin   izlenebilirliğinin sağlanması
              önemli bir konu haline gelmiş     yaygın olarak kullanılmasıyla     lojistik 4.0’ın temeli olacaktır.
              durumda.                          altyapı sistemlerinin gelişmesinde   GPS ile sağlanacak olan tedarik
                                                                                  zincirinden artan görünürlük ve
              Bu alanda çalışmalar yapan        ilerlemeler, lojistik yönetim     şeffaflık düzeyi ile tüm kaynakların
              bir yazar, Endüstri 4.0’ın özü    sistemlerinden bahsetmemiz        ve tüm süreçlerin optimizasyonu
              makinalar, ürünler, sistemler     mümkün. Lojistik 4.0’a geldiğimiz   hızlanacak, kaynakların yönetimi
              ve insanlar arasında her yerde    durum artık akıllı fabrikalar     daha verimli olarak yapılabilecektir.
              bulunan bağlantıdır. Başka bir    için akıllı uygulamalar, otonom   Burada kaynaklardan insanı,
              deyişle de söyleyecek olursak     sistemler, RFID gibi çoklu ürünlerin   ekipmanları, malzemeleri hepsini
              eğer, makinalar ve ürünler        aynı zamanda anlık olarak         bahsetmek mümkün. Çalışan
              kendilerini ve birbirlerini       tanınmasını sağlayan malzeme      yetkinliklerine bakacak olursak
              yönetebilecekleri şekilde iletişim   tanıma sistemleri. GPS gibi yön   endüstri 4.0 yeni bir paradigma
              kurabilirler. Araçların, ürünlerin   gösterici bir takım sistemlerin   olarak düşünürsem bunun daha
              veya ulaşım araçlarının sanal     kullanımı, artık günümüzde yaygın   çok benimsenmesiyle önemli
              bir pazarda müzakere etmesi,      olarak kullanabilir olması.       ölçüde de çalışan yetkinliklerinde
              sanal ve fiziksel dünya arasında   Bu arada akıllı servisler ve akıllı   de değişiklik olacaktır. Teknolojik
              sürekli bir bağlantı tesis edilmesi   ürünler diye başladık, onların   sistem entegrasyonu yanı sıra
              mümkündür demiş.                  hepsini toplayarak akıllı lojistik   hesaplama becerisi olan, analitik
                                                denilen bir tanıma da girmek
              Rekabet ve yeni meydan okumlar                                      teknikleri kullanabilme becerisi
              için lojistik operasyonlarda da   istiyorum.                        olan sanayide çalışan insanların
              endüstri 4.0’ın akıllı çözümleri   Akıllı lojistik tanımını şu şekilde   yoğunluğu artacak yani sanayide
              ve teknolojileri uygulanmalıdır   yapabilirim. Esnekliği artırabilen,   çalışan kişinin profili değişecektir.
              diyerek Lojistik 4.0’a başlamam   piyasa değişikliklerine her an    İkinci bileşen olarak depo yönetim
              mümkün. Endüstri 4.0’ın lojistiğe   uyum sağlayabilen ve sistem dışı   sistemlerinden bahsetmiştim.
              entegrasyonuyla malzeme           şirketlerin müşteri ihtiyaçlarına   Lojistik 4.0 ışığında mevcut
     30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37